luisteren kwaliteit

Wat is de definitie van de competentie luisteren?

Een definitie voor de competentie luisteren is het tonen van interesse en het vermogen om belangrijke informatie te filteren uit mondelinge gesprekken.

Prestatie-indicatoren voor de competentie luisteren :

  • Laat anderen altijd uitpraten;
  • Toont respect voor anderen;
  • Is in staat om non-verbale communicatie signalen juist te interpreteren;
  • Stelt vragen totdat kern van het verhaal of gesprek duidelijk is;
  • Kan zich eenvoudig aanpassen aan het niveau van de gesprekspartner, achtergrond of situatie.

Persoonlijke eigenschappen die gerelateerd zijn aan de competentie luisteren:

  • Behulpzaam;
  • Eerlijk;
  • Geduldig;
  • Nuchter;
  • Oplettend;
  • Verdraagzaam;
  • Ziet samenhang.

Vaardigheden die gerelateerd zijn aan de competentie luisteren:

  • Analytisch vermogen;
  • Concentratievermogen;
  • Inlevingsvermogen;
  • Luistervaardigheden;
  • Opmerkingsgave;
  • Reactievermogen.

Download website artikelen in overzichtelijk E-boek

Om het onze bezoekers nog makkelijker te maken hebben we de belangrijkste artikelen van onze website samengevat in een overzichtelijk E-boek. Je kunt dit E-boek (rapport) eenvoudig downloaden voor offline gebruik.
Om je een idee te geven van de opzet en inhoud hebben we een inkijk-exemplaar die je via de volgende link in je browser kunt bekijken:

Bekijk inkijk-exemplaar via deze link.

Kies hier je download-voorkeur:


Plaats in winkelwagen. Inclusief 21% BTW